Rozwój lojalności

Jak budować bezinteresowną lojalność
Czerwiec 2, 2016
Marketing przyszłości
Czerwiec 22, 2016

Rozwój lojalności

Kiedy pracujesz w dobrze zorganizowanej firmie w dziale marketingu i gorąco pragniesz utrzymać lojalność swoich klientów to cały zespół potajemnie działa tak, by Ci się to udało osiągnąć. Nigdy wtedy nie przegap okazji aby, jeśli nadarzy się okazja podziękować zespołowi za wkład jaki wnieśli w dzieło twojego sukcesu. Kiedy mówisz o świetlanej przyszłości to nie mów tylko o swoim sukcesie i nie zachowuj się jak Krupier: umiesz tasować karty ale nie umiesz grać. Praca i poświęcenie w to co robisz nawet jeśli robisz to z błędami jest lepsze niż wizje i opowiastki. Oczywiście lepiej jest uczyć się na błędach innych stąd poznawanie różnych przypadków zachowania konsumentów w różnych branżach przy budowanych programach lojalnościowych ma znaczenie. Lepiej jednak kiedy uczysz się na osiągnięciach. Nie przejmuj się jeśli ktoś po drodze chce podłożyć Ci świnie a niektórzy koledzy bywają gorsi od konkurencji. Trudności zawsze są i będą. Stosunkowo łatwo osiągnąć w firmie sukces. W korporacjach mówi się, że jest się nawet na niego skazany. Trudniej zasłużyć na szacunek (koleżeńską lojalność). Dlatego jeśli chcesz mieć lojalnych klientów Ty sam musisz nauczyć się lojalności. Nauczyć znaczy zrozumieć. Z jednej strony to lojalność do firmy a z drugiej do klientów. Na początku spójrz z kim pracujesz (zbuduj szacunek kolegów) a potem jak pracujesz (buduj lojalność klientów).

Technicznie do pracy możesz być wyposażeni w najnowsze technologie XXI wieku, ale bez bezpośrednich relacji może się okazać, że działasz jak w epoce kamienia łupanego. Lojalność ma wtedy sens kiedy się rozwija, a rozwijasz ją umacniając a nie posiadając. Bywają firmy które odnajdują swoich najlepszych klientów dopiero kiedy już ich tracą. Odchodzący od nas klient do konkurencji z jednej strony medalu wygląda gorzko i źle, z drugiej zaś strony słodko i dobrze. Zapytasz co to oznacza? No cóż, to tak jakby klient przez swoje odejście chciał nam powiedzieć o wszystkich bolączkach które powinniśmy naprawić w relacji klient-firma. I już puentując na koniec dzisiejszą myśl: wszyscy kierują się lojalnością nawet załoga statku pirackiego i choć mamy wszyscy wolną wolę to nie żyjemy tak, jak chcemy, nawet nie tak jak potrafimy, ale w praktyce w warunkach jakich nam przyszło żyć. Lojalność nie oznacza zatem tylko to, by ją mieć, ale by wykorzystać ją w odpowiednim czasie.

 

Grzegorz Sroga